Cikkek : Nrcizmus:Htrny,zskutca vagy bermensch? |
Nrcizmus:Htrny,zskutca vagy bermensch?
forrs:origo.hu 2007.06.04. 16:05
nimd, nrcisztikus szemlyisgg vlhat az a gyerek, akit tl sokat dicsrnek otthon - lltja egy kzelmltban megjelent amerikai pszicholgiai kutats. Vannak azonban szakemberek, akik hatrozottan lltjk: egy szlnek sosem szabad a jogos elismerssel fukarkodnia, hiszen csak gy lehet egszsges nbecslssel br felntt a gyerekbl.
E sorok szerzje elszr hrom percesen dicsrte meg a gyermekt, hogy az milyen gyesen a vilgra jtt, s mg egy napos sem volt, amikor mr telekrtlte a krhzat azzal, hogy az jszltt valsznleg tpllkozsi vilgrekordot lltott fel az tkezsenknti 30 grammos mennyisggel. m egy kzelmltban megjelent amerikai kutats szerint lehet, hogy mindezzel egy lkst adott annak, hogy torz szemlyisg felntt legyen szpremny csemetjbl.
E felmrs ugyanis arra a megllaptsra jutott, hogy narcisztikus szemlyisget nevelnk, ha minduntalan, sokszor anlkl, hogy megrdemeln, azt ismtelgetjk a gyerekeinknek: "te klnleges vagy", s elvrjuk tlk, hogy ezt el is higgyk. A kutatst vezet Jean Twenge, a San Dieg-i llami Egyetem professzora gy vlte: az USA-ban elterjedt oktatsi-nevelsi gyakorlat kvetkeztben az amerikai gyerekek hihetetlenl fontosakk vlnak sajt maguk szmra.
A pszicholgusok 1982 s 2006 kztt tbb mint 16 ezer egyetemistval vgeztettk el az gynevezett narcisztikus szemlyisgi tesztet. A megkrdezetteknek pldul olyan lltsokra kellett reaglniuk, mint "Ha n irnytanm a vilgot, sokkal jobb hely lenne", "Azt hiszem, n klnleges ember vagyok" vagy "gy lem az letem, ahogy n akarom".
A kutatk megllaptsa szerint mostanra az egyetemistk ktharmadnak volt tlagosnl magasabb az n-kzpontsgot mr, gynevezett NPI-rtke, mg 1982-ben csak kevesebb, mint egyharmadnak.
A tanulmny trsszerzje szerint az nimdat jrhat bizonyos elnykkel, de ezek eltrplnek a htrnyok mellett. Ilyen lehet, hogy ezek az emberek nem kpesek hossz tv, szoros kapcsolatokra, hajlamosabbak a htlensgre. Jtszmkat jtszanak, msokkal szemben tisztessgtelen mdon, tlkontrollltak, s idnknt erszakosak.
Ugyanakkor, ahogy errl egy nemrgiben az MSNBC-n megjelent cikk is beszmol, komoly vita folyik az Egyeslt llamokban a tanulmny bizonyos megllaptsirl. Az rsban megszlalk egy rsze nem osztja a nzetet, amely szerint a sok dicsret szrnyetegg vltoztatja a srcokat. Azt viszont az elismers-prtiak is osztjk, hogy nem mindegy, mirt, s hogyan veregetjk vllon a kiskort: a dicsret megalapozott s szinte - vagyis hiteles kell, hogy legyen.
Nem ez az egyetlen s els olyan kutats, amely szerint a nyakl nlkli dicsret kros is lehet. "A huszadik szzad utols hrom vtizedben tizentezer tudomnyos kzlemny jelent meg Amerikban az nbizalomrl s arrl, hogyan hat a nemi lettl a karrierig mindenre" - rta Po Bronson a "Bankrvilg vitriolban" cmen megjelent knyv szerzje rta a New York magazinban. Ugyanakkor ez a cikk is megismtli azt az lltst, hogy nem szabad a gyerek eszt folyton dicsrni kell, mert nem attl ersdik az nbizalma s nem attl lesz sikeres. |
Emberbl vagyunk, nem istenbl
A mitolgia szerint Nrcisz egy gynyr fiatalember volt, akibe szmtalan nimfa szeretett bele, de hideg s elutast maradt. A nk az isteneket krtk, hogy bntettessk meg a ggs ifjt, s a bossz nem maradt el: egy forr nyri napon az ifj Nrcisz, szomjt oltand a vz fl hajolt, s amikor megltta nnn arckpt azonnal beleszeretett. Amikor azonban megprblta elrni imdata trgyt, a vzbe zuhant, s ott lelte hallt.
Csernus Imre pszicholgus szerint, Nrcisz XXI. szzadi utdai ennl sszetettebbek. A doktor gy fogalmazott: a narcisztikus szemlyisgben az egoizmus nagyon magas szinten van jelen. "Ma arra az emberre mondjuk, hogy narcisztikus szemlyisg, aki nz, egyltaln nem fogadja el a kritikkat, srtdkeny, lobbankony, kikri magnak a msok vlemnyt, s mindig mindent tud legjobban. Az ilyen tpus embernek nagyon fejletetlen az rzelmi intelligencija, s ez ahhoz vezet, hogy az rzseket nem megli, vagy kimondja, hanem inkbb elfojtja, s lenyomja nmagban."
Aranyketrec vagy haveri nexus |
<< 2/3. oldal >> | 
 |
![Forrs: [origo]](http://www.origo.hu/i/0608/20060817fiatalokg5.jpg) |
 |
 A Montessori-mdszer

|
 |
A Montessori-mdszer Maria Montessori olasz orvos s pedaggus nevhez fzdik, aki 90 vvel ezeltt nyitotta meg els intzmnyt Casa dei Bambini nven Rmban. Pr v mlva a mdszer mr elterjedt Nyugat-Eurpban s Amerikban is, majd nemsokra ismertt vlt minden kontinensen. A Montessori pedaggia clja az, hogy nyugodt, bks lgkrben egymssal tolerns, segtksz, tevkeny gyermekeket neveljen. A gyermekek sajt tapasztalatok alapjn, nllan tesznek szert az alapvet ismeretekre, problmamegold gondolkodsra. Cl az is, hogy leljk rmket az ismeretszerzsben, a kreativitsban, nmaguk fejlesztsben. Alapszably, hogy egymst nem szabad zavarni, bntani, rombolni. A gyermekek megtanuljk kivrni egymst, s tisztelni a msik foglalatossght. Megtanulnak rlni a msik eredmnyeinek, segteni egymson. Itt a cl az sszetartozs, az egymsra figyels, az nfegyelem s a felelssgtudat kifejlesztse. (Forrs:montess.hu) |
 |
Frum |
 |
Kamasznevels
|
 |
 |

|
Azzal, hogy a ilyenfajta torzulsrt a szl is felelss tehet, Csernus Imre rszben egyetrt: "Ha egy szl, tbillenve az egyenslyon, folyamatosan azt hangslyozza gyermeknek, hogy a legszebb, a legokosabb, de emellett nem tolmcsolja fel a megfelel kritikkat, s nem szortja mindezt megfelel keretek kz, akkor bizony elrontja a gyereket." - mondja a pszichiter, s hozzteszi: erre persze nem ez az egyetlen mdszer.
"Az egyik leggyakoribb szli viselkedsforma, az gynevezett aranyketrec tpus magatarts, amikor egy szl mindent megad, s megenged a gyereknek; a msik pedig, amikor valaki a gyermekt a batrtjaknt kezeli. Utbbi - br az aranyketrec-tpus hozzllsnl elsre jobban hangzik -, azrt klnsen rossz, mert a gyereknek is felnttnek is megvan a sajt pozcija, s ha valaki ezt a kettt sszekeveri, azt tapasztalja, hogy a gyerek egy id utn nem tiszteli t, mert azt hiszi: is megtehet mindentt, amit a felntt megtehet."
Csernus emellett azrt fontosnak tartotta hangslyozni, dicsretre termszetesen szksg van: "Az egszsges mrtk szli dicsret megtantja a gyereket arra, hogy emberebl vagyunk s nem istenebl."
"Azta szaporodtak meg a szemlyisgzavaros emberek, amita a lettemp felgyorsult, s nem foglalkozunk bels vilgunkkal. Azta egyre tbben esnek szt fiatalon" - vli a szakember.
Nem az letre kszl, hanem l
Ltezik ugyanakkor egy pedaggiai mdszer, amely programszeren is fukarkodik az elismerssel: ez a Montessori irnyzat. Ennek egyik kpviselje, az egyik budapesti szemlyisgkzpont iskola, az Alternatv Kzgazdasgi Gimnzium (AKG) egykori pedaggusa, Ndori Gergely.
"A Montessori pedagginak van egy alapelve - ami elsre kicsit megdbbentnek tnik - miszerint sem bntetni, sem jutalmazni nem szabad, mghozz azrt, mert maga a rendszer arra pl, hogy egy kizrlag bels kontrollos, s bels motivltsg tanuls alakuljon ki a gyerekekben"- magyarzza a tanr. "Ha nem az elvgzett munka a jutalom, hanem a tanr dicsrete, akkor mr nem a bels kontroll irnyt."
A szli dicsretrl azonban mr ms a tanr r vlemnye: szerinte a szlnek az a dolga, hogy elismerjen. "A legnagyobb bajok abbl vannak, hogy ha a gyerek nem rzi a szli elfogadst. A gyereknek biztosan nem tesz jt, ha a szl - akr programszeren, nevel szndkkal - nem hajland t megdicsrni."
"Az iskola persze ms: egy jl bezrt tr - folytatja Ndori - amely akkor j, ha minl kevesebb korltozssal prblja a dik szemlyisgnek kibontakozst segteni."
Ndori Gergely szerint, mindemellett az AKG azrt egy klnleges intzmny, mert ott egynenknt kezelik a dikokat, szemlyre szabott mdszerekkel nevelnek. "Ha egy gyereknek arra van szksge, akkor megdicsrik, de ha az tesz jt neki, akkor a kritikval szembesl. Ezt fejezi ki az iskola szlogenje is: "A gyerek nem az letre kszl, hanem l".
szintn s mrtktelenl |
<< 3/3. oldal | 
 |
![Forrs: [origo]](http://www.origo.hu/i/0705/20070521tanulisko2.jpg) |
 |
 tlagosbl elsk

|
 |
Vekerdy Tams emtette ksrletet Robert Rosenthal amerikai pszicholgus vgezte el, egy San Franciscoi iskolban kzel negyven vvel ezeltt. A vizsglat sorn egy amerikai iskola hrom tanrnak azt mondtk: k az iskola legjobb tanrai. Kitntetsknt mindegyikk kap egy osztlyt, amelyben az intzmny legtehetsgesebb dikjaik vannak. Azt vrtk tlk, hogy az osztlyok eredmnyei 20-30 szzalkkal javuljanak az elttk ll vben. Az v vgre a hrom osztly nem csupn az iskolban volt a legjobb, hanem az egsz San Francisco-bl krnyknek iskolit tekintve is. Csak ekkor tudtk meg a tanrok, hogy ahogy a dikokat, ahogy ket is vletlenszeren vlasztottk ki, nem pedig a teljestmnyk alapjn. Ez volt az gynevezett Pymagilon-ksrlet. |
 |
 |

|
"A pozitv megersts gy kell, mint egy falat kenyr - vli ugyanakkor egy msik szemlyisgkzpont iskola vezetje. Rab Andrs, a Kincseshz Magniskola igazgatja szerint, ha a "tldicsretrl" beszlnk, akkor azt is meg kell vizsglni, hogy milyen okbl tesszk ezt. Az nbizalmat akarjuk segteni, vagy egy egzakt rtkelst akarunk adni. Rab Andrs szerint az elbbiben nem llunk tl jl. "Szinte mr reggel az bredsnl, a cipbektsnl srl a gyerek nbizalma." - mondja. Pedig a pozitv megersts olyan kapukat, s kommunikcis csatornkat nyithat meg, amelyek hihetetlen eredmnyekkel jrhatnak. "Nem a sajt nyomorunkba, a sajt bajunkba, s lland negatv tteleinkbe kellene a gyerekkel kz-a-kzben belesppedni, hanem pp ellenkezleg - agyondicsrni." Rab Andrs szerint a dicsretnek s a pozitv megerstsnek nincs fels hatra. "Beborul a kommunikci, ha ez hinyzik."
Persze abban is egyetrt, hogy dicsrni csak hitelesen szabad. Egy pufk kislnynak nem szabad azt mondani, hogy van olyan szp, mint a tv-ben ltott karcs modellek, de reztetni kell vele, hogy az rtkei ettl mg nem srlnek.
s mi a helyzet a szidssal? Rab Andrs gy gondolja: semmi rtelme. Amikor a szl szidja a csemett, vagyis indulatot kzl.
"A gyerek kt mdon reaglhat a szidsra: vagy flelmet mutat, s csak nz, nagy szemekkel, ezzel mg jobban felidegestve a felnttet, vagy bedacol, elrohan s bevgja az ajtt. Ilyenkor csak a nyugalomnak van helye - de mivel a gyerek nem felttlenl fogadja el a tancsot, ne a tancsad, a "megmond" szerepben tetszelegjnk, hanem inkbb arrl beszljnk, mi hogyan csinltuk volna." - javasolja az igazgat.
A jzan paraszti sz
"Prbljunk normlisak lenni - vg bele Vekerdy Tams gyermekpszicholgus, aki szerint igen lapos megllapts az, hogy a dicsret narcisztikuss teszi a gyereket. "Csak az a kros, ha valaki divatbl dicsr, s nem is gondolja komolyan."
A pszicholgus ugyanakkor gy vli: ha a felnttekben, tanrokban s szlkben van egyfajta elvrs a gyerekkel szemben, az adott esetben mg hasznos is lehet. Ennek altmasztsra egy msik ksrletet hozott fel, amelynek sorn, egy iskolban, kalapbl kihztk nhny dik nevt, akiket szintn vletlenszeren kivlasztott tanrok gondjaira bztak - m tanr is, dik is gy tudta: azrt az elismers, mert k az iskola legjobbjai. Azt a feladatot kaptk, hogy nveljk a teljestmnyket kt ven bell. s, br sem a gyerekek, sem a tanrok nem voltak sem jobbak, sem rosszabbak, mint a tbbiek, valban jobb teljestmnyre voltak kpesek.
Msrszrl viszont a dicsretnek sok fajtja van: nha elg egy szemvillans, egy htba veregets, egy kacsints.
"Ha az kell, legyek cinkosa a gyereknek, s igyekezzek tsegtni az let s az iskola klnbz nehzsgein. Arra pedig, hogy eldntsk, mikor mire van szksge, javallott a jzan paraszti esznket hasznlni"- fejezi be Vekerdy.
Kovcs M. Veronika | |
|