Brave
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Menü
 
Számláló
Indulás: 2005-12-08
 
Szavazás
Hogy tetszik az oldal?

Nagyon jó
Elmegy
Szar
Nagyon szar
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
Gothic

"A történelem azt tanítja,
hogy oly népek,
amelyek kényszerítõ ok nélkül
dobják el fegyvereiket,
a jövõben inkább alávetik magukat
megaláztatásnak és kizsarolásnak,
semhogy újra megkíséreljék sorsuk
fegyveres erõvel történõ
jobbra fordítását."
                                Adolf Hitler

"A gyáva behódolás szégyenfoltja
sohasem törölhetõ le;
a nép vérében lévõ méregcsepp
továbbterjed az utódokra,
megbénítja és aláássa
a késõi nemzedék erejét is. "
                               Clausewitz

"Amit ma megtehetsz
Halaszd holnap utánra,
S így lesz két szabad napod!"
                                Brave

 
Cikkek
Cikkek : Nárcizmus:Hátrány,zsákutca vagy übermensch?

Nárcizmus:Hátrány,zsákutca vagy übermensch?

forrás:origo.hu  2007.06.04. 16:05

Önimádó, nárcisztikus személyiséggé válhat az a gyerek, akit túl sokat dicsérnek otthon - állítja egy közelmúltban megjelent amerikai pszichológiai kutatás. Vannak azonban szakemberek, akik határozottan állítják: egy szülőnek sosem szabad a jogos elismeréssel fukarkodnia, hiszen csak így lehet egészséges önbecsüléssel bíró felnőtt a gyerekből.

E sorok szerzője először három percesen dicsérte meg a gyermekét, hogy az milyen ügyesen a világra jött, és még egy napos sem volt, amikor már telekürtölte a kórházat azzal, hogy az újszülött valószínűleg táplálkozási világrekordot állított fel az étkezésenkénti 30 grammos mennyiséggel. Ám egy közelmúltban megjelent amerikai kutatás szerint lehet, hogy mindezzel egy lökést adott annak, hogy torz személyiségű felnőtt legyen szépreményű csemetéjéből.

E felmérés ugyanis arra a megállapításra jutott, hogy narcisztikus személyiséget nevelünk, ha minduntalan, sokszor anélkül, hogy megérdemelné, azt ismételgetjük a gyerekeinknek: "te különleges vagy", s elvárjuk tőlük, hogy ezt el is higgyék. A kutatást vezető Jean Twenge, a San Diegó-i Állami Egyetem professzora úgy vélte: az USA-ban elterjedt oktatási-nevelési gyakorlat következtében az amerikai gyerekek hihetetlenül fontosakká válnak saját maguk számára.

A pszichológusok 1982 és 2006 között több mint 16 ezer egyetemistával végeztették el az úgynevezett narcisztikus személyiségi tesztet. A megkérdezetteknek például olyan állításokra kellett reagálniuk, mint "Ha én irányítanám a világot, sokkal jobb hely lenne", "Azt hiszem, én különleges ember vagyok" vagy "Úgy élem az életem, ahogy én akarom".

A kutatók megállapítása szerint mostanra az egyetemisták kétharmadának volt átlagosnál magasabb az én-központúságot mérő, úgynevezett NPI-értéke, míg 1982-ben csak kevesebb, mint egyharmadának.

A tanulmány társszerzője szerint az önimádat járhat bizonyos előnyökkel, de ezek eltörpülnek a hátrányok mellett. Ilyen lehet, hogy ezek az emberek nem képesek hosszú távú, szoros kapcsolatokra, hajlamosabbak a hűtlenségre. Játszmákat játszanak, másokkal szemben tisztességtelen módon, túlkontrolláltak, és időnként erőszakosak.

Ugyanakkor, ahogy erről egy nemrégiben az MSNBC-n megjelent cikk is beszámol, komoly vita folyik az Egyesült Államokban a tanulmány bizonyos megállapításiról. Az írásban megszólalók egy része nem osztja a nézetet, amely szerint a sok dicséret szörnyeteggé változtatja a srácokat. Azt viszont az elismerés-pártiak is osztják, hogy nem mindegy, miért, és hogyan veregetjük vállon a kiskorút: a dicséret megalapozott és őszinte - vagyis hiteles kell, hogy legyen. 

Nem ez az egyetlen és első olyan kutatás, amely szerint a nyakló nélküli dicséret káros is lehet. "A huszadik század utolsó három évtizedében tizenötezer tudományos közlemény jelent meg Amerikában az önbizalomról és arról, hogyan hat a nemi élettől a karrierig mindenre" - írta Po Bronson a "Bankárvilág vitriolban" címen megjelent könyv szerzője írta a New York magazinban. Ugyanakkor ez a cikk is megismétli azt az állítást, hogy nem szabad a gyerek eszét folyton dicsérni kell, mert nem attól erősödik az önbizalma és nem attól lesz sikeres.




Emberből vagyunk, nem istenből

A mitológia szerint Nárcisz egy gyönyörű fiatalember volt, akibe számtalan nimfa szeretett bele, de ő hideg és elutasító maradt. A nők az isteneket kérték, hogy büntettessék meg a gőgős ifjút, s a bosszú nem maradt el: egy forró nyári napon az ifjú Nárcisz, szomját oltandó a víz fölé hajolt, és amikor meglátta önnön arcképét azonnal beleszeretett. Amikor azonban megpróbálta elérni imádata tárgyát, a vízbe zuhant, és ott lelte halálát.

Csernus Imre pszichológus szerint, Nárcisz XXI. századi utódai ennél összetettebbek. A doktor úgy fogalmazott: a narcisztikus személyiségben az egoizmus nagyon magas szinten van jelen. "Ma arra az emberre mondjuk, hogy narcisztikus személyiség, aki önző, egyáltalán nem fogadja el a kritikákat, sértődékeny, lobbanékony, kikéri magának a mások véleményét, és mindig mindent ő tud legjobban. Az ilyen típusú embernek nagyon fejletetlen az érzelmi intelligenciája, s ez ahhoz vezet, hogy az érzéseket nem megéli, vagy kimondja, hanem inkább elfojtja, és lenyomja önmagában."

Aranyketrec vagy haveri nexus << 2/3. oldal >>

Forrás: [origo]

A Montessori-módszer

A Montessori-módszer Maria Montessori olasz orvos és pedagógus nevéhez fűződik, aki 90 évvel ezelőtt nyitotta meg első intézményét Casa dei Bambini néven Rómában. Pár év múlva a módszer már elterjedt Nyugat-Európában és Amerikában is, majd nemsokára ismertté vált minden kontinensen.
A Montessori pedagógia célja az, hogy nyugodt, békés légkörben egymással toleráns, segítőkész, tevékeny gyermekeket neveljen. A gyermekek saját tapasztalatok alapján, önállóan tesznek szert az alapvető ismeretekre, problémamegoldó gondolkodásra. Cél az is, hogy leljék örömüket az ismeretszerzésben, a kreativitásban, önmaguk fejlesztésében.
Alapszabály, hogy egymást nem szabad zavarni, bántani, rombolni. A gyermekek megtanulják kivárni egymást, és tisztelni a másik foglalatossághát. Megtanulnak örülni a másik eredményeinek, segíteni egymáson. Itt a cél az összetartozás, az egymásra figyelés, az önfegyelem és a felelősségtudat kifejlesztése.
(Forrás:montess.hu)
Fórum
Kamasznevelés

Azzal, hogy a ilyenfajta torzulásért a szülő is felelőssé tehető, Csernus Imre részben egyetért: "Ha egy szülő, átbillenve az egyensúlyon, folyamatosan azt hangsúlyozza gyermekének, hogy ő a legszebb, a legokosabb, de emellett nem tolmácsolja felé a megfelelő kritikákat, és nem szorítja mindezt megfelelő keretek közé, akkor bizony elrontja a gyereket." - mondja a pszichiáter, és hozzáteszi: erre persze nem ez az egyetlen módszer.

"Az egyik leggyakoribb szülői viselkedésforma, az úgynevezett aranyketrec típusú magatartás, amikor egy szülő mindent megad, és megenged a gyerekének; a másik pedig, amikor valaki a gyermekét a batrátjaként kezeli. Utóbbi - bár az aranyketrec-típusú hozzáállásnál elsőre jobban hangzik -, azért különösen rossz, mert a gyereknek is felnőttnek is megvan a saját pozíciója, és ha valaki ezt a kettőt összekeveri, azt tapasztalja, hogy a gyerek egy idő után nem tiszteli őt, mert azt hiszi: ő is megtehet mindentt, amit a felnőtt megtehet."

Csernus emellett azért fontosnak tartotta hangsúlyozni, dicséretre természetesen szükség van: "Az egészséges mértékű szülői dicséret megtanítja a gyereket arra, hogy embereből vagyunk és nem isteneből."

 "Azóta szaporodtak meg a személyiségzavaros emberek, amióta a élettempó felgyorsult, és nem foglalkozunk belső világunkkal. Azóta egyre többen esnek szét fiatalon" - véli a szakember.

Nem az életre készül, hanem él

Létezik ugyanakkor egy pedagógiai módszer, amely programszerűen is fukarkodik az elismeréssel: ez a Montessori irányzat. Ennek egyik képviselője, az egyik budapesti személyiségközpontú iskola, az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) egykori pedagógusa, Nádori Gergely.

"A Montessori pedagógiának van egy alapelve - ami elsőre kicsit megdöbbentőnek tűnik - miszerint sem büntetni, sem jutalmazni nem szabad, méghozzá azért, mert maga a rendszer arra épül, hogy egy kizárólag belső kontrollos, és belső motiváltságú tanulás alakuljon ki a gyerekekben"- magyarázza a tanár. "Ha nem az elvégzett munka a jutalom, hanem a tanár dicsérete, akkor már nem a belső kontroll irányít."

A szülői dicséretről azonban már más a tanár úr véleménye: szerinte a szülőnek az a dolga, hogy elismerjen. "A legnagyobb bajok abból vannak, hogy ha a gyerek nem érzi a szülői elfogadást. A gyereknek biztosan nem tesz jót, ha a szülő - akár programszerűen, nevelő szándékkal - nem hajlandó őt megdicsérni."

"Az iskola persze más: egy jól bezárt tér - folytatja Nádori - amely akkor jó, ha  minél kevesebb korlátozással próbálja a diák személyiségének kibontakozását segíteni."

Nádori Gergely szerint, mindemellett az AKG azért egy különleges intézmény, mert ott egyénenként kezelik a diákokat, személyre szabott módszerekkel nevelnek. "Ha egy gyereknek arra van szüksége, akkor megdicsérik, de ha az tesz jót neki, akkor a kritikával szembesül. Ezt fejezi ki az iskola szlogenje is: "A gyerek nem az életre készül, hanem él".

Őszintén és mértéktelenül << 3/3. oldal

Forrás: [origo]

Átlagosból elsők

Vekerdy Tamás emítette kísérletet Robert Rosenthal amerikai pszichológus végezte el, egy San Franciscoi iskolában közel negyven évvel ezelőtt. A vizsgálat során egy amerikai iskola három tanárának azt mondták: ők az iskola legjobb tanárai. Kitüntetésként mindegyikük kap egy osztályt, amelyben az intézmény legtehetségesebb diákjaik vannak. Azt várták tőlük, hogy az osztályok eredményei 20-30 százalékkal javuljanak az előttük álló évben. Az év végére a három osztály nem csupán az iskolában volt a legjobb, hanem az egész San Francisco-öböl környékének iskoláit tekintve is. Csak ekkor tudták meg a tanárok, hogy ahogy a diákokat, ahogy őket is véletlenszerűen választották ki, nem pedig a teljesítményük alapján.
Ez volt az úgynevezett Pymagilon-kísérlet.

"A pozitív megerősítés úgy kell, mint egy falat kenyér - véli ugyanakkor egy másik személyiségközpontú iskola vezetője. Rab András, a Kincsesház Magániskola  igazgatója szerint, ha a "túldicséretről" beszélünk, akkor azt is meg kell vizsgálni, hogy milyen okból tesszük ezt. Az önbizalmat akarjuk segíteni, vagy egy egzakt értékelést akarunk adni. Rab András szerint az előbbiben nem állunk túl jól. "Szinte már reggel az ébredésnél, a cipőbekötésénél sérül a gyerek önbizalma." - mondja. Pedig a pozitív megerősítés olyan kapukat, és kommunikációs csatornákat nyithat meg, amelyek hihetetlen eredményekkel járhatnak. "Nem a saját nyomorunkba, a saját bajunkba, és állandó negatív tételeinkbe kellene a gyerekkel kéz-a-kézben belesüppedni, hanem épp ellenkezőleg - agyondicsérni." Rab András szerint a dicséretnek és a pozitív megerősítésnek nincs felső határa. "Beborul a kommunikáció, ha ez hiányzik."

Persze abban ő is egyetért, hogy dicsérni csak hitelesen szabad. Egy pufók kislánynak nem szabad azt mondani, hogy van olyan szép, mint a tv-ben látott karcsú modellek, de éreztetni kell vele, hogy az ő értékei ettől még nem sérülnek.

És mi a helyzet a szidással? Rab András úgy gondolja: semmi értelme. Amikor a szülő szidja a csemetét, vagyis indulatot közöl.

"A gyerek két módon reagálhat a szidásra: vagy félelmet mutat, és csak néz, nagy szemekkel, ezzel még jobban felidegesítve a felnőttet, vagy bedacol, elrohan és bevágja az ajtót. Ilyenkor csak a nyugalomnak van helye - de mivel a gyerek nem feltétlenül fogadja el a tanácsot, ne a tanácsadó, a "megmondó" szerepében tetszelegjünk, hanem inkább arról beszéljünk, mi hogyan csináltuk volna." - javasolja az igazgató.

A józan paraszti ész

"Próbáljunk normálisak lenni - vág bele Vekerdy Tamás gyermekpszichológus, aki szerint igen lapos megállapítás az, hogy a dicséret narcisztikussá teszi a gyereket. "Csak az a káros, ha valaki divatból dicsér, és nem is gondolja komolyan."

A pszichológus ugyanakkor úgy véli: ha a felnőttekben,  tanárokban és szülőkben van egyfajta elvárás a gyerekkel szemben, az adott esetben még hasznos is lehet. Ennek alátámasztására egy másik kísérletet hozott fel, amelynek során, egy iskolában, kalapból kihúzták néhány diák nevét, akiket szintén véletlenszerűen kiválasztott tanárok gondjaira bíztak - ám tanár is, diák is úgy tudta: azért az elismerés, mert ők az iskola legjobbjai. Azt a feladatot kapták, hogy növeljék a teljesítményüket két éven belül. És, bár sem a gyerekek, sem a tanárok nem voltak sem jobbak, sem rosszabbak, mint a többiek, valóban jobb teljesítményre voltak képesek.

Másrészről viszont a dicséretnek sok fajtája van: néha elég egy szemvillanás, egy hátba veregetés, egy kacsintás.

"Ha az kell, legyek cinkosa a gyereknek, és igyekezzek átsegítni az élet és az iskola különböző nehézségein. Arra pedig, hogy eldöntsük, mikor mire van szüksége, javallott a józan paraszti eszünket használni"- fejezi be Vekerdy.

Kovács M. Veronika

 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Játékok
 
Verseim
 
Dalszövegek
 
Vizuális Kúltúra
 
Linkek
 
Gothic
 
Idézetek

"Velem vagy nélkülem
A világ marad ahogy van
Lesz áldott és lesz átkopott
Lesz boldog, lesz boldogtalan

Hogyha kiszállnék csendben, szépen
Nem változna semmi sem
Néhány gyászkönyv, némi öröm
Hát nem szállok ki azért sem!"

                                      Ossian

"A cél voltaképp mi is?
A cél, megszünte a dicső
                   csatának,
A cél halál, az élet küzdelem,
S az ember célja e küzdés maga"
                     Madách Imre: Az Ember Tragédiája

"Igaz, igaz, de mindegy, bármi hitvány
Volt eszmém, akkor mégislelkesített
Emelt, és így nagy és szent eszme volt.
Mindegy, kereszt vagy tudomány, szabadság
Vagy nagyravágy formájában hatott-e,
Előre vitte az embernemet.-"
               Madách Imre: Az Ember Tragédiája 

 

 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!    *****    Amikor nem tudod mit tegyél és tanácstalan vagy akkor segít az asztrológia. Fordúlj hozzám, segítek. Csak kattints!    *****    Részletes személyiség és sors analízis + 3 éves elõrejelzés, majd idõkorlát nélkül felteheted a kérdéseidet. Nézz be!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, egyszer mindenkinek érdemes belenéznie. Ez csak intelligencia kérdése. Tedd meg Te is. Várlak